Truckstop Geiselwind


Days And Nights At Europe‘s Biggest Truck Stop Haven

For Truck Pilots the main targets of their thinking aren‘t Barcelona, Paris or Berlin. Their cordinate system swings around places like Ellwangen, Sittensen or Geiselwind. Thousands of trucks and their drivers are constantly on the hunt for overnight parking and for safe sleeping places and – if they are lucky – for hot showers and a meal. Truck drivers are the modern nomads of the just-in-time era. Truck Stops are the harbours of modern times.

The film gets to know a few of these people in permanent transit, from Turkey to United Kingdom, from Siberia to South of Spain. It‘s a lonely, exhausting lifestyle, with merciless bureaucrats and ruthless shipping companies constantly on their back – but most drivers wouldn‘t want to do anything else for a living. Still it seems to have the air of freedom, to drive long distance on your own, with 30 tons of freight behind you. A film between melancholy and horse powers, romantic lonesome riding, police controls and amphetamines and the threat of having an accident around the next bend.

Geiselwind is a village with 800 souls, located at the Autobahn A3, half way between Nuremberg and Würzburg, in northern Bavaria. At night more than 3.000 drivers park here, where the smell of Diesel and tyre gum is everywhere, and the coziest place is a driver‘s cab where you go to sleep, and think of the people you love.

The film gets to know a few of these people in permanent transit, from Turkey to United Kingdom, from Siberia to South of Spain. It‘s a lonely, exhausting lifestyle, with merciless bureaucrats and ruthless shipping companies constantly on their back – but most drivers wouldn‘t want to do anything else for a living. Still it seems to have the air of freedom, to drive long distance on your own, with 30 tons of freight behind you. A film between melancholy and horse powers, romantic lonesome riding, police controls and amphetamines and the threat of having an accident around the next bend.

Geiselwind is a village with 800 souls, located at the Autobahn A3, half way between Nuremberg and Würzburg, in northern Bavaria. At night more than 3.000 drivers park here, where the smell of Diesel and tyre gum is everywhere, and the coziest place is a driver‘s cab where you go to sleep, and think of the people you love.

Facts

    test
  • Feedback

    Röckenhaus und Höfer zeigen mit ihrem fein beobachtenden , aufmerksamen Film, daß man sich manchmal nur einen begrenzten Ort aussuchen muß, um ein großes Stück vom Leben einzufangen. Wir erfahren etwas vom Kapitalismus und vom steigenden Warenwert, wenn wir hören, daß Stoffe nach Rumänien gefahren, dort verarbeitet und dann in London mit mehreren 1000 Prozent Gewinn an den Mann gebracht werden.

    Süddeutsche Zeitung

  • Feedback

    Originell ist das, unkompliziert und kurzweilig, aber auch ein bißchen flüchtig, ein Panorama im Vorübergehen. Ein netter, sympathischer Film, aber auch einer, der sich im Spannungsfeld zwischen hartem Arbeitsalltag und harten Kerlen immer für die letzteren entschied.

    epd medien

  • Feedback

    Petra Höfer und Freddie Röckenhaus haben in ihrem Dokumentarfilm den größten Autohof Europas, "Geiselwind" im Unterfränkischen, besucht und die Trucker und Truckerinnen reden lassen. Herausgekommen ist das verständnisvolle Portrait eines schweren Berufs, der für familiäre Bindungen und Cowboy-Romantik keinen Platz läßt. Sie werden einem richtig sympathisch, diese bulligen Fernfahrer, die tatsächlich Hausmannskost und komische Unterhemden zu lieben scheinen.

    taz

  • Feedback

    An einen Hafen möchte man denken, überlagert vom Geruch nach Diesel und Reifengummi. Doch die Bilder von Sehnsucht und weiter Ferne verschwinden sehr schnell, wenn man den Fahrern zuhört, die vor der Kamera zu erzählen beginnen. Da hat man dann ganz arme Hunde vor sich, von Terminen gehetzt, von Bestimmungen eingeschnürt und von der Polizei drangsaliert.

    Westfälische Rundschau

Credits

Written and directed by
Petra Höfer
Freddie Röckenhaus
Producers:
Carola Sayer
Francesca D‘Amicis
DOP:
Thomas Schäfer
Editing:
Jörg Wegner
Editor at Radio Bremen Television:
Michael Geyer
A colourFIELD production, commissioned by Radio Bremen

Related Films